همان طور كه از نام اين رشته برمي آيد تلفيقي از دو رشته گرافيك و كامپيوتر است. از آن جايي كه امروز بازار گرافيك از حالت سنتي خارج شده و اجراي هر نوع پروژه به واسطه كامپيوتر و نرم افزارهاي متداول گرافيكي چونCorel drow, Photoshopامكان پذير مي باشد و لذا هنرجو علاوه بر آموزش اصول و قواعد هنر ، با اجراي تكنيك هاي دستي و نرم افزارهاي مرتبط گرافيك آشنا مي شود.
معرفی مهارتها
طراحی گرافیکی سیاه و سفید: کسی که با تکیه بر دانش مبانی هنرهای تجسمی از عهده کادر بندی، بکارگیری عناصر بصری، ایجاد بافت و حجم مجازی برآمده و در اجرای آثار گرافیکی سیاه و سفید بتواند از تناسبات طلایی، تناسب و توازن، کنتراست و ریتم بخوبی استفاده نموده و اصول ترکیب بندی را رعایت کرده و نیز بتواند علائم و نشانه های گرافیکی را طراحی نماید.
طراحی گرافیک رنگی : کسی است که با تکیه بر دانش مبانی هنرهای تجسمی و توانایی های طراح گرافیک سیاه و سفید از عهده تجزیه و تحلیل رنگها، ترکیب رنگهای اصلی و ساخت رنگهای ثانویه، بکارگیری رنگهای مکمل و رنگهای متضاد و استفاده از هارمونی رنگها در خلق آثار گرافیکی برآمده و نیز بتواند با استفاده از رنگهای مختلف بافت و حجم پردازی کرده و همچنین ایجاد حرکت و ریتم نماید و علاوه بر این ها بتواند با تجزیه فرم و رنگ آثار هنرمندان نقاش تجربه آنها را در خلق آثار گرافیکی مورد استفاده قرار دهد
کاربر رایانه: کاربر رایانه کسی است با تکیه بر مبانی و مفاهیم رایانه ای، سیستم رایانه را راه اندازی نماید و بتواند با استفاده از سیستم عامل ویندوز از عهده ذخیره سازی، نگهداری و مدیریت اطلاعات برآمده و با بکارگیری نرم افزار و سخت افزار خروجی اطلاعات را تحویل دهد. علاوه بر آن بتواند با استفاده از اینترنت اطلاعات مورد نظر را جستجو و استخراج نماید و از پست الکترونیک جهت دریافت و ارسال اطلاعات استفاده نماید.
تایپ رایانه ای : تایپیست رایانه کسی است که علاوه بر داشتن مهارت کاربر رایانه از عهده ایجاد متول فارس و لاتین و انجام عملیات روی متن، قالب بندی متون و الگوها و tab، ایجاد جداول، طراحی صفحات، چاپ متون و کار با امکانات پیشرفته در نرم افزار Microsoft word برآید و قادر به تایپ سریع متون فارسی و لاتین باشد.
گرافیک رایانه ای: گرافیست رایانه کسی است که با اتکا به دانش استفاده از رایانه بتواند بعد از نصب و راه اندازی نرم افزارهای مورد نیاز، تصاویر و عکسهای دلخواه را به رایانه انتقال و ذخیره نماید. سپس با استفاده از فتوشاپ تنظمیات اولیه مربوط به نور، رنگ و کنتراست را روی عکس اعمال و بعد از آن بتواند با بکارگیری نرم افزار کورل دراو و تکیه بر دانش گرافیک طرح و پروژه های گرافیکی را اجرا نماید
دروس شایستگیهای فنی
دروس مهارتی دیپلم گرافیک رایانه
کد استاندارد دیپلم گرافیک رایانه
تعداد واحد
طراح گرافیک سیاه و سفید
83-3/11 – ف.ه
5
طراح گرافیک رنگی
83-9/01- ف.ه
4
کاربر رایانه
83-3/11 – ف.ه
6
تایپ رایانه
83-4/11- ف.ه
3
گرافیک رایانه ای
83-8/11- ف.ه
36
جمع کل واحدهای مهارتی دیپلم گرافیک رایانه
54
دروس عمومی
ردیف
نام درس
تعداد واحد
1
تعلیمات دینی (دینی، قرآن و اخلاق) 1
2
2
عربی، زبان قرآن 1
1
3
فارسی 1
2
4
زبان خارجی 1
2
5
جغرافیای عمومی و استان شناسی
2
6
تربیتبدنی 1
2
7
الزامات محیط کار
2
8
ریاضی 1
2
9
تعلیمات دینی (دینی، قرآن و اخلاق) 2
2
10
عربی، زبان قرآن 2
1
11
فارسی 2
2
12
زبان خارجی 2
2
13
تاریخ معاصر
2
14
تربیتبدنی 2
2
15
انسان و محیطزیست
2
16
تفکر و سواد رسانهای
2
17
کارگاه نوآوری و کارآفرینی
3
18
مدیریت تولید
2
19
تعلیمات دینی (دینی، قرآن و اخلاق) 3
2
20
عربی، زبان قرآن 3
1
21
فارسی 3
2
22
علوم اجتماعی
2
23
تربیتبدنی 3
2
24
سلامت و بهداشت
2
25
آمادگی دفاعی
3
26
مدیریت خانواده و سبک زندگی
2
27
اخلاق حرفهای
3
فرصتهای شغلی، بازار کار و وضعیت استخدام گرافیک رایانه :
می تواند به شغل طراحي و اجراي آرم ، لوگو ، سربرگ، پاكت نامه ،كارت ويزيت و بروشور مشغول به کار شود
می تواند به شغل طراحي و اجراي كارت پستال و كارت دعوت و كاغذ كادومشغول به کار شود
تصوير سازي كتاب كودك و طراحي جلد آن
طراحي پوسترهاي تبليغاتي و بيلبردهاي تجاري
طراحي جلد مجله با مضامين مختلف
طراحي و اجراي انواع بسته بندي از جمله دستمال كاغذي و جعبه كفش و جعبه محصولات خوراكي و آرايشي و بهداشتي و …
فعاليت در دفتر مجلات و روزنامه ها
فعاليت در بخش روابط عمومي كارخانجات و سازمانهاي دولتي
اشتغال در بخشهاي خصوصي تبليغاتي
توانايي ارائه خدمات معلم در مدارس دولتی و غیر دولتی مشغول به کار شود
می تواند در آموزشگاهها به عنوان مربی گرافیک مشغول به کار شود
قبول و انجام سفارشات هنري به طور شخصي
توانائی خدمات تكنيكهاي مختلف اجرايي از جمله سياه قلم و مداد رنگي و گواش و پاستل گچي و روغني و آبرنگ و آب ركب و اسكراچ و ترافارد و كلاژ و نقش برجسته روي فوم ماكت سازي را دارا می باشد
شخصیت مناسب فردی که می خواهد به شغل گرافیک رایانه مشغول شود چگونه باید باشد؟
این تیپ شخصیتی در خلق آثار منحصر به فرد با کمک خلاقیت و ایده های خود توانا است. او با هنر می تواند خود را ابراز و اغلب بر دیگران تاثیر بگذارد. کار به صورت مستقل و داشتن کنترل روی آن، از موارد مهم برای این تیپ شخصیتی می باشد.
این تیپ شخصیتی از فرآیندهای خلاق و چالشی لذت می برند به خصوص اگر با دیگران در ارتباط باشند. هر چه شرایط و محیط کار منعطف تر باشد، برای آنها مطلوبتر است. آنها به تنهایی و مستقل هم به خوبی می توانند کار کنند ولی باید با دیگران تبادل نظر داشته باشند.
این تیپ شخصیتی دوست دارد خود و نظراتش را به شکلی خلاقانه ابراز کند و در کار خود آزادی فردی و انعطاف پذیری داشته باشد.. برخی از آنها معتقدند هنرمندی ویژگی است که در وجود آنها است.
این تیپ شخصیتی از کارهای خلاق و بکر لذت می برد و از شم خود در خلق آثار خود استفاده می کند.
این تیپ شخصیتی از کار خلاق لذت برده و دوست دارد با اشخاص مختلف با زمینه های متفاوت کار کند. او معمولا کار به تنهایی را دوست دارد و ترجیح می دهد با گروه های کوچک که دارای ذوق و استعداد خوب هستند، کار کند.
این تیپ شخصیتی کار با دست و استفاده از حواس پنجگانه خود در کار را دوست دارد. او به کارهای منعطف و بدور از ساختار و مقررات زیاد علاقه دارد.
هدف از این رشته تربیت افرادیست که اطلاعات کافی و قابلیتهای لازم را در پرورش گل و گیاهان زینتی داشته باشد *سطح آموزشی مهارتها فارغ التحصیلان این رشته دارای توانمندی های زیر می باشند : پرورش و تولید گل و گیاهان زینتی انتقال اطلاعات علمی و فنی به مراکز پرورش و تولید گل و گیاهان […]
ادامه تحصیل دانش آموزان شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش به از شش طریق زیر امکان پذیراست :۱- آموزشکده های فنی و حرفه ای۲- دانشگاه جامع علمی – کاربردی۳- دوره های کاردانی پیوسته بدون آزمون دانشگاه آزاد۴- ورود به دانشگاه از طریق کنکور سراسری۵- دوره های فراگیر پیام نور۶- دوره های کاردانی به کارشناسی […]
رشته راهنمای گردشگری در شاخه کاردانش وجود دارد دانش آموزان میتوانند بعد از گذراندن پایه نهم و در صورت کسب امتیاز و شرایط لازم برای ورود به شاخه کاردانش، وارد این رشته شوند. در صورت علاقهمندی میتوانند در رشته مدیریت گردشگری در دانشگاه علمی- کاربردی و یا رشته مدیریت جهانگردی، تاریخ و باستانشناسی در دانشگاههای […]