آمار جهانی نشان میدهد که مواد مؤثر بیش از 50 درصد از داروهای تولید شده طبیعی است و عمدتاً منشأ گیاهی دارد.
در حال حاضر نیز بیش از 80 درصد از مردم کشورهای در حال توسعه به داروهای گیاهی وابسته هستند و کشورهای تولیدکننده مواد دارویی مثل آلمان، انگلستان، سوئیس و ژاپن استفاده از گیاهان دارویی را در سطحی وسیع در برنامه تولید خود قرار دادهاند.
کشور پهناور اسلامی ایران با آب و هوای گوناگون و شرایط اقلیمی مختلف و فلور غنی(حدود 8 هزار گونه گیاهی) بدون شک در ردیف اول کشورهای تولیدکننده گیاهان دارویی و فرآوردههای آن میتواند قرار گیرد.
بنابراین تربیت نیروی انسانی ماهر و کاردان جهت استفاده از این پتانسیل بالقوه میتواند بخشی از نیاز کشور را در جهت نیل به اهداف یادشده تأمین کند.
*سطح آموزشی مهارتها
شناخت گیاهان دارویی، آشنایی با ماشینآلات و تجهیزات استحصال مواد مؤثر، روشهای تکثیر و پرورش گیاهان دارویی، روشهای بهرهبرداری از گیاهان دارویی مرتعی و جنگلی، درختان و درختچههای دارویی، اقتصاد گیاهان دارویی، اکولوژی گیاهان دارویی و…
*آینده تحصیلی و شغلی
1ـ فارغالتحصیلان این رشته با دستیابی به دانش لازم و کسب مهارتهای علمی قادر خواهند بود در زمینه احداث و مدیریت مزرعه گیاهان دارویی و معطر و همچنین اهلی کردن و بهرهبرداری از محصولات فرعی جنگلها و مراتع در زمینه گیاهان دارویی در مناطق مختلف کشور مشغول به کار شوند.
2ـ فارغالتحصیلان این رشته میتوانند در رشتههای مرتبط با مهندسی کشاورزی گرایش زراعت و اصلاح نباتات و تولید بهرهبرداری گیاهان دارویی و معطر در سطح آموزش عالی ادامه تحصیل دهند.
مواد درسی رشته کشت گیاهان دارویی و زعفران
دیف | عنوان درس | تعدادواحد | توضیحات |
1 | کشت گیاهان دارویی | 36 | |
2 | کشت سویا | 5 | |
3 | کشت آفتابگردان | 6 | |
4 | کشت زعفران | 5 | |
| | |
دروس شایستگی های فنی (مهارت)
ردیف | نام درس | تعداد واحد |
1 | تعلیمات دینی (دینی، قرآن و اخلاق) 1 | 2 |
2 | عربی، زبان قرآن 1 | 1 |
3 | فارسی 1 | 2 |
4 | زبان خارجی 1 | 2 |
5 | جغرافیای عمومی و استان شناسی | 2 |
6 | تربیتبدنی 1 | 2 |
7 | الزامات محیط کار | 2 |
8 | ریاضی 1 | 2 |
9 | تعلیمات دینی (دینی، قرآن و اخلاق) 2 | 2 |
10 | عربی، زبان قرآن 2 | 1 |
11 | فارسی 2 | 2 |
12 | زبان خارجی 2 | 2 |
13 | تاریخ معاصر | 2 |
14 | تربیتبدنی 2 | 2 |
15 | انسان و محیطزیست | 2 |
16 | تفکر و سواد رسانهای | 2 |
17 | کارگاه نوآوری و کارآفرینی | 3 |
18 | مدیریت تولید | 2 |
19 | تعلیمات دینی (دینی، قرآن و اخلاق) 3 | 2 |
20 | عربی، زبان قرآن 3 | 1 |
21 | فارسی 3 | 2 |
22 | علوم اجتماعی | 2 |
23 | تربیتبدنی 3 | 2 |
24 | سلامت و بهداشت | 2 |
25 | آمادگی دفاعی | 3 |
26 | مدیریت خانواده و سبک زندگی | 2 |
27 | اخلاق حرفهای | 3 |